torsdag den 24. november 2011

Ideer til undervisningen

Jeg skal i morgen starte et ordblindehold op for en række 15-16 årige der går i 10. klasse. Jeg har tænkt mig, at de skal lave en præsentation i imovie (hvis man har pc, kan man downloade "photostory" fra microsoft, som er gratis).
Programmet for dagen og næste gang er som følger:

Emne: En præsentation

- Mundtlig præsentation af mig selv.
-Samtale om hvad en præsentation er og hvad den bør indeholde (aktivering af forforståelse/ genrekendskab).
- Deltagerne præsenterer sig.
- Præsentation af dagens program (her viser jeg min egen digitale præsentation (imovie)).
- Oprettelse af facebookgruppe.
- Morfemdeling på holdet (jeg bruger ord fra egen præsentation). - Kursisterne deler ordene mundtligt i morfemer på klassen. - Jeg skriver ordene (i morfemer) på "projektor", mens kursisterne staver dem for mig. Samtidig skriver kursisterne ordene på papir. (morfemtræning - styrkelse af ordforråd)
- Kursisterne skriver ordene ind på pc med skrivestøtte. (lærer at anvende digitale hjælpemidler)
- Visning af min egen imovie-præsentation.
- Introduktion til storyboard (jeg viser den til min egen præsentation og udleverer den digitaleskabelon).
- Kursisterne laver eget storyboard. (skriftlighed med digital skrivestøtte)
- Kontrol af det skrevne ved anvendelse af oplæsningsprogram (lærer at anvende digitale hjælpemidler til egenkontrol)
- Importer billeder i imovie. (styrkelse af it-kompetencer)
- Indtale speak til billederne (nedskrevet på storyboard). (styrkelse af it-kompetencer)
- Gemme og eksporter projekt til holdets lukkede facebookgruppe.

Hver undervisningsgang evalueres ved, at kursisterne skriver hvad de har nået og lært. Hvad de gerne vil lære næste gang. Hvad de eventuelt skal huske til næste gang. Hvad de ellers har af kommentarer til undervisningen. Det hele skrives på www.todaysmeet.com


5 kommentarer:

  1. Flot projekt:)
    Jeg glæder mig til at høre om, hvordan det spænder af.

    Hilsen
    Peter

    SvarSlet
  2. Det lyder rigtig spændende, lærerigt og udviklende for kursisterne på mange områder.

    SvarSlet
  3. Kære Anders - respekt!
    det var godt nok ikke så lidt at et program :-)
    Kan du fortælle lidt mere om, hvilken rolle Facebook skal spille i undervisningen. Er det alene som en slags LMS, eller ? -
    Jeg er meget nysgerrig på, om det evt. osse kan forøge fastholdelses- og gennemførelsesprocenterne?
    Mkh. Niels Jacob fra Fyn

    SvarSlet
  4. Hej Jakob! Jeg vender lige tilbage til dit spørgsmål inden længe:-)

    SvarSlet
  5. Så har vi haft to undervisningsgange og eleverne har i den grad knoklet med opgaven. - Foreløbig er alle ved at have deres storyboard på plads og nogle er begyndt på imovie-produktionen.
    Det er tydeligt, at eleverne er "digitale indfødte" - de er vokset op i en digital verden og behøver meget lidt vejledning i forhold til at benytte programmer o.l. De har let ved at finde egne billeder til deres imovie-produktion fra deres facebook-profiler. På fredag regner jeg med, at de første bliver færdige. Vi skal så have lagt deres produktioner ind på en lukket facebook-gruppe.

    SvarSlet